loading...
ایلیا آی تی
علی رحمانی بازدید : 31 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

حتماً تا کنون در رابطه با تأثیر سرعت سایت و بارگذاری صفحات و یا وبلاگ در مورد بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر و یا همان سئو مطالب زیادی را خوانده‌اید. کاربران اینترنتی نیز طبق آمارها همیشه از سرویس‌های آنلاین و سایت‌هایی استفاده می‌کنند که در مقابل رقبای خود از سرعت بازگذاری و نمایش بالاتری برخوردار باشند و این موضوع در هنگام اتصال کاربران با سرعت پایین‌تر از 1 مگابایت از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.

عوامل فراوانی مانند کیفیت سخت افزار سرور سایت، طریقه و ساختار کد نویسی و نرم افزارهای نصب شده بر روی سرور سایت، استفاده از CDN و … بر روی سرعت سایت شما تاثیر گذار خواهند بود که قبل از این نیز در سایت تورتک با بسیاری از آن‌ها آشنا شده‌ایم اما در این نوشته قصد داریم شما را با 6 سرویس رایگان برای بررسی سرعت سایت آشنا کنیم تا برای شروع بهینه سازی سرعت سایت خود و یا آنالیز وضعیت فعلی سایت خود از نظر حجم و زمان مورد نیاز برای نمایش صفحات در مرورگر کاربران از آن‌ها استفاده کنید. سرویس، سایت، افزونه و … رایگان بسیاری برای این منظور تا کنون از طرف توسعه دهندگان نرم افزاری در سطح وب معرفی شده‌اند اما در این آموزش سعی می‌کنیم با معتبرترین و دقیق‌ترین این سرویس‌ها آشنا شویم.

1. سرویس Site Perf

بر خلاف ظاهر ساده ای که پس از مراجعه به سرویس Site Perf با آن روبرو می‌شوید این سرویس رایگان تنها در چند ثانیه می‌تواند اطلاعات کاملی را در رابطه با مراحل بارگذاری سایت شما و زمان مورد نیاز برای هر یک از آن‌ها با بارگذاری واقعی فایل HTML، JS، CSS، JPG و … سایت شما نمایش دهد. برای شروع استفاده از این سرویس در زبانه نمایش داده شده با نام Site performance آدرس سایت خود و یا هر یک از صفحات آن را که می‌خواهید مورد آنالیز و بررسی قرار گیرد را وارد کنید و سپس با انتخاب سروری که می‌خواهید سایت شما توسط آن بارگذاری شود و اطلاعات مورد نظر از طریق آن برای شما جمع آوری شود را در قسمت Test-point انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Go کلیک کنید تا آمار کاملی در رابطه با سایت یا وبلاگ شما همانند تعداد درخواست ارسال شده برای نمایش کامل صفحه (Requests)، تعداد خطا در هنگام بارگذاری فایل (Errors)، وضعیت استفاده از فشرده ساز GZip، درصد فشرده سازی فایل و کدهای سایت شما (Average compress ratio)، نمایش حجم فایل‌ها با فرمت مختلف، نمایش نمودار زمانی و سرعت بارگذاری هر یک از فایل‌ها و … نمایش داده شود.

eiliahost.ir

البته اگر می‌خواهید در هنگام این آنالیز شرایط دیگری همانند سرعت اتصال کاربر به اینترنت، دسترسی به صفحاتی که برای نمایش آن‌ها نیاز به نام کاربری و رمز عبور وجود دارد، استفاده از DNS خاص و … اعمال شود قبل از کلیک بر روی گزینه Go در سرویس Site Perf بر روی دکمه More options کلیک کنید و با استفاده از فیلدهای نمایش داده شده شرایط مورد نظر خود را ایجاد کنید.

 

2. Web Page Analyzer سرویس Website Optimization

ابزار Web Page Analyzer از سایت Website Optimization با امکان نمایش مجموع حجم عناصر تشکیل دهنده صفحات وب، اشیاء و یا همان عناصر خارجی استفاده شده همانند اسکریپت، نمایش زمان بارگذاری و نمایش صفحه در سرعت مختلف دسترسی به اینترنت و … یکی دیگر از ابزارهایی است که از آن برای بررسی حجم و سرعت صفحات سایت خود استفاده کنید. البته اگر هم اکنون سایت یا صفحه وب مورد نظر شما به صورت کامل در محیط وب آپلود نشده است و یا می‌خواهید قبل از انجام تغییراتی خاص در کدهای سایت از نتیجه آن در مورد سرعت سایت آگاه شوید نیز با کپی کردن کدهای HTML آن در این ابزار و البته تعیین آدرس اصلی سایت (Base href) امکان استفاده از این سرویس وجود دارد.

eiliahost.ir

پس از وارد کردن URL و یا کدهای سایت خود در پایین گزارش نمایش داده شده توسط Web Page Analyzer، بخشی با نام Analysis and Recommendations نیز به نمایش در می‌آید که در آن مجموعه‌ای از پیشنهادها و نکات مثبت فعلی سایت شما برای افزایش سرعت نمایش صفحات در مرورگر کاربران لیست شده‌اند.

 

3. سرویس WebPageTest

سرویس متن باز WebPageTest که توسط توسعه دهندگان Aol برای بررسی سرعت صفحات وب انتشار یافته است و هم اکنون نیز توسط شرکت گوگل برای پیشبرد پروژه make the web faster پشتیبانی می‌شود یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بررسی سرعت سایت از نقاط مختلف دنیا با استفاده از سرورهای اختصاص یافته به این منظور است. برای استفاده از سرویس Web Page Test پس از مراجعه به آن و وارد کردن آدرس سایت خود در قسمت Test Location محل جغرافیایی را که می‌خواهید سایت شما از آنجا بارگذاری شود را انتخاب کنید و سپس با انتخاب مرورگر وب مورد نظر در قسمت Browser بر روی گزینه Start Test کلیک کنید تا این سرویس نتایج را با اجرای واقعی آن‌ها محاسبه کرده و در آدرس URL خاصی که در آینده نیز توانایی استفاده از آن را برای مشاهده تغییرات خواهید داشت پس از چند ثانیه به نمایش در بیاورد.

eiliahost.ir

یکی از امکانات جالب این سرویس امکان نمایش زمان بارگذاری صفحات وب در اولین بازدید کاربر و همچنین بازدید بعدی او است که با توجه به تکنیک‌های Cache اطلاعات که این روزها در اکثر سایت‌ها و مرورگر وب از آن‌ها استفاده می‌شود برای شما می‌تواند خیلی کاربردی باشد. در بالای صفحه نتایج نیز رتبه سایت شما در جدیدترین نسخه Page Speed که ابزار رسمی شرکت گوگل برای آنالیز سرعت بارگذاری صفحات وب است از 100 امتیاز به همراه اطلاعات تکمیلی مانند استفاده از CDN، فشرده سازی محتوا و تصاویر، استفاده از Cache و … نمایش داده می‌شود.

 

4. ابزار Mobitest شرکت Akamai

شرکت Akamai Technologies نیز با استفاده از Google Page Speed و دیگر اسکریپت متن باز موجود در سطح وب اقدام به راه اندازی سرویس بررسی سرعت سایت جدیدی با نام Mobitest کرده است که تفاوت آن با دیگر سرویس موجود در این زمینه همان طور که از نام آن پیداست امکان بارگذاری صفحات وب به صورت مجازی در گوشی موبایل و تبلت‌های امروزی است. برای استفاده از Mobitest نیز پس از وارد کردن آدرس URL سایت خود و انتخاب دستگاه در قسمت Device، تعداد دفعات بارگذاری صفحه مورد نظر خود را به همراه مکان انجام این امتحان را انتخاب کنید و در نهایت بر روی گزینه Run Performance Test کلیک کنید و برای نمایش نتایج به دست آمده چند لحظه صبر کنید.

eiliahost.ir

در صفحه نتایج به دست آمده این سرویس تصویر پیش نمایش آدرس وارد شده در دستگاه مورد نظر، ویدئو بارگذاری صفحه در صورت درخواست شما، میانگین زمان بارگذاری صفحه (Average Load Time) و میانگین حجم فایل و اطلاعاتی که در هر بار نمایش صفحه مورد نظر باید در مرورگر موبایل کاربر بارگذاری شود (Average Page Size) نمایش داده می‌شود.

 

5. ابزار Full Page Test سرویس Pingdom

فکر نمی‌کنیم سرویس Pingdom و ابزارهای قابل دسترس در آن نیاز به معرفی داشته باشند اما برای آشنایی با این سرویس باید بگوییم محبوب‌ترین ابزار بررسی سرعت صفحات وب در میان کاربران و وبمسترها ابزار Full Page Test از سرویس Pingdom است که برای جمع آوری اطلاعات و آمار خروجی از تکنیک‌ها و الگوریتم‌های فوق‌العاده ای استفاده می‌کند که در نهایت باعث می‌شود به جای اطلاعات خام لیست کاملی از پیشنهادهای کاربردی برای افزایش سرعت سایت شما به صورت رایگان در اختیار شما قرار گیرد.

eiliahost.ir

همان طور که مشاهده می‌کنید در کنار آمار دقیق و کاملی که این ابزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد با استفاده از گراف رنگی مقدار زمان مورد نیاز برای بارگذاری هر یک از عناصر صفحه وب مورد نظر نیز در گزارش نهایی نمایش داده می‌شود که با استفاده از گزینه Save test and make it public می‌توانید گزارش دریافتی را به صورت عمومی با دیگر دوستان و یا دیگر کاربران حرفه‌ای در این زمینه در سطح وب به اشتراک بگذارید.

در صورتی که برای بررسی سرعت سایت و صفحات وب از ابزارها و یا افزونه های دیگری در وب استفاده می‌کنید خوشحال می‌شویم آن‌ها را در بخش نظرات همین نوشته با ما و دیگر کاربران سایت ایلیا آی تی به اشتراک بگذارید.


 
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 26
  • بازدید سال : 76
  • بازدید کلی : 8,455